EYDA er årets Vækstiværksætter
21. november 2025
Ikast-virksomheden er på syv år gået fra at være lokal iværksætter til et nationalt vækstbrand med internationalt potentiale.
Den rejse blev hyldet torsdag aften, hvor stifterne af Eyda, Mette Lyngholm og Casper Jeppesen, fik overrakt Vækstiværksætterprisen i Herning og Ikast-Brande Kommune.
Det skete i forbindelse med Årets Iværksætter Event i Innovatorium.
Siden 2018 har Eyda designet og skabt sports- og træningstøj med fokus på komfort og kvalitet. Samtidig har virksomheden opbygget en stærk profil på sociale medier, hvor man målrettet satser på fællesskab og sociale events.
Indsatsen kan aflæses direkte i regnskabet. Sidste år leverede Eyda sit hidtil bedste resultat med et overskud på 7,7 mio. kroner efter skat. Det svarer til en vækst på næsten 80 procent sammenlignet med 2023.
Ejere: Det er medarbejdernes fortjeneste
Samtidig er der løbende kommet flere medarbejdere til, så der i dag er omkring 20. Og det er især dem, Mette Lyngholm og Casper Jeppesen fra Eyda fremhæver i forbindelse med Vækstiværksætterprisen.
”Det er dejligt med et skulderklap, og jeg vil gerne sige mange tak til de ansatte. Det er deres fortjeneste”, siger Casper Jeppesen.
Mette Lyngholm supplerer: ”Det allervigtigste for mig, at vi har en arbejdsplads, der er god for vores ansatte og en dagligdag, der er rar at møde ind til”.
Stærk forretningssans og fællesskab
Prisen som Årets Vækstiværksætter i Herning og Ikast-Brande er blevet uddelt siden 2008 af Erhvervsrådet. Den går til virksomheder, der sætter markante spor, når det kommer til vækst, mod og udvikling. Det lever Eyda i den grad op til, og Ikast-virksomheden får følgende begrundelse med for årets pris:
”EYDA har på få år udviklet sig fra et lokalt iværksættereventyr i Ikast til et nationalt vækstbrand med internationalt potentiale. Med Mette Lyngholm og Casper Jeppesen i spisen kombinerer EYDA stærk forretningssans med en tydelig mission om at skabe fællesskaber gennem en aktiv livsstil”.
”EYDA er frontløber inden for social commerce og har det seneste år vækstet med næste 80 procent. Ambitionerne er fortsat store, og med fysiske butikker i Aarhus og Odense og lanceringen af et herrebrand er de næste skridt allerede taget.”
Det er for nylig, at Eyda har lanceret sin første kollektion af sports- og træningstøj til mænd. Så det er stadig en virksomhed med lokale rødder i rivende udvikling.