Vi er klar til at lægge næste lag på

24. juni 2026

Erhvervslivet er en vigtig medspiller.

Herning Byråd fortjener stor ros for at løfte blikket og sætte en tydelig retning for kommunens udvikling. At et enigt byråd samler sig om handlekraft, hverdagsliv og uddannelse, er både rigtigt og ambitiøst, for det er temaer, der hænger sammen og tilsammen handler om vækst, arbejdspladser, bosætning og om, hvilken kommune vi ønsker at være.

Byrådet sætter ord på en skaberkraft, der er dybt forankret i vores område. Det begyndte med mennesker, der turde tro på, at der kunne skabes noget på den jyske hede, før andre kunne se det. Den samme tro på, at en idé kan blive til virkelighed, har siden skabt et hav af stærke og succesfulde virksomheder. Det er den arv, vi skal bygge videre på, for de næste generationer af stærke virksomheder skal også fødes her. Når jeg tænker på skaberkraft, handler det bl.a. om at gøre det lettere at tage det første skridt – at starte, skabe og skalere nye virksomheder. Fra vugge til unicorn.

Hverdagslivet betyder mindst lige så meget – også for virksomhederne. Stærke arbejdspladser bygger på medarbejdere, der trives og har det godt som hele mennesker, og dygtige folk vælger sjældent kun et job – de vælger også et sted at bo og leve.

Især ambitionen om at gøre Herning til landets mest attraktive uddannelsessted rummer et helt særligt perspektiv. Det er en stor og vigtig ambition. Skal vi lykkes, skal vi ikke være en kopi af Aarhus eller København, men en stærk og attraktiv uddannelsesby i egen ret. Et sted, hvor nærheden til virksomhederne, karrieremulighederne og samarbejdet på tværs bliver en tydelig del af det, der gør Herning særlig.

Derfor er erhvervslivet en vigtig medspiller. Erhvervsrådet rummer mere end 900 lokale medlemsvirksomheder, og vi byder gerne ind med et konkret afsæt: En del af vejen til at blive landets mest attraktive uddannelsessted går gennem Danmarks mest erhvervsnære og karrierefokuserede videregående uddannelser. De studerende skal møde virksomhederne tidligere, flere skal have studiejob, praktik og projekter sammen med erhvervslivet, og vejen fra uddannelse til karriere skal være tydelig. Man kan forestille sig en virksomhed, der slår en stilling op, hvor ansættelsen følges af, at man påbegynder sin uddannelse – så virksomheden bliver noget, man aktivt vælger til, og ikke kun uddannelsen eller byen.

Vi er klar til at lægge næste lag på og tage et endnu større medansvar. Og baseret på mine mange virksomhedsdialoger har jeg en helt klar fornemmelse af, at vores medlemsvirksomheder er klar til at åbne dørene og samarbejde med endnu flere studerende.

Byrådets ambition om landets mest attraktive uddannelsessted sætter en klar retning. Det oplagte næste skridt er efter min mening et fælles og forpligtende partnerskab mellem kommunen, uddannelsesinstitutionerne og erhvervslivet. Og her vil vi gerne lægge kræfter i, at man i Herning ikke bare tager en erhvervsrettet uddannelse, men også begynder sin karriere.

De tre ambitioner – handlekraft, hverdagsliv og uddannelse – hænger sammen, og ingen af dem kan nogen løfte alene. Men Herning har før vist, hvad der kan lade sig gøre, når vi løfter i fællesskab. Det er vi klar til.

Af Rasmus Norup, erhvervsdirektør for Erhvervsrådet Herning & Ikast-Brande

Tilbage